Dla internautów

Przestrzegamy przed oszustwami „na BLIK-a”

Data publikacji 20.08.2023

Kolejny raz przestrzegamy przed oszustwami metodą "na BLIK". Przestępcy podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i proszą o pilną pożyczkę. Pamiętajmy, że nie należy nikomu udostępniać danych do kont bankowych, jak też przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.

Oszuści ciągle korzystają z każdej nadarzającej się okazji, aby wprowadzić w błąd i wykorzystać zaufanie niczego nie podejrzewających osób. Od pewnego czasu stosują metodę wyłudzania pieniędzy „na BLIK-a”. Większość tego typu przestępstw zaczyna się od przejęcia czyjegoś konta na portalu społecznościowym. Przestępcy za pomocą komunikatora popularnego serwisu społecznościowego rozsyłają prośby do znajomych o opłacenie jakiegoś zamówienia czy też pożyczkę.

Infografika z dialogiem: - Hej -Cześć -Podałabyś mi swój kod BLIK? Muszę pojechać po koleżankę nad morze i nie wzięłam ze sobą karty Pod spodem biały trójkąt ostrzegawczy w wykrzyknikiem i napisem STOP na czerwonym tle. Pod spodem logo z napisem BLIK

Takiego wyłudzenia bardzo łatwo uniknąć:

  • Należy stosować dwuetapowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąc takie konto - zalogowanie się wymaga np. potwierdzenia kodem SMS);
  • Zawsze warto potwierdzać tożsamość "znajomych", którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby;
  • Zawsze trzeba sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (oszust nie skorzysta z kody, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
  • Trzeba chronić swój telefon, a w szczególności PIN do aplikacji mobilnej banku.

Infografika z białym napisem na czerwonym tle: UWAGA! Oszuści przejmują konta Twoich znajomych na Facebooku. Bądź czujny kiedy ktoś prosi Cię o podanie kodu BLIK! Poniżej czarne i różowe napisy na białym tle w punktach: Punkt pierwszy: Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych. Z boku rysunek dłoni, która trzyma telefon komórkowy a na jego ekranie narysowana jest kłódka. Punkt drugi: Zweryfikuj tożsamość znajomego - najlepiej zadzwoń. Z boku rysunek słuchawki. Punkt trzeci: Sprawdź podsumowanie transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji. Z boku rysunek - komórka w dłoni i znak pozytywnego wyróżnienia. Punkt czwarty: Chroń swój PIN do aplikacji bankowej. Z boku rysunek kłódki i nad nią cztery gwiazdki. Pod spodem logo z napisem BLIK.

Powrót na górę strony