Wiadomości

Brałeś? Nie jedź! Po narkotykach rozum wysiada

Data publikacji 10.09.2009

Policjanci garnizonu śląskiego od 10 wrzesnia 2009 roku właczaja się w ogólnopolska kampanię społeczną pn." Brałeś? Nie jedź! Po narkotykach rozum wysiada" prowadzoną przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, a skierowana do młodych osób, którym zdarzyło się lub może zdarzyć prowadzenie pojazdów pod wpływem narkotyków.

Policjanci garnizonu śląskiego od 10 wrzesnia 2009 roku właczaja się w ogólnopolska kampanię społeczną pn." Brałeś? Nie jedź! Po narkotykach rozum wysiada" prowadzoną przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, a skierowana do młodych osób, którym zdarzyło się lub może zdarzyć prowadzenie pojazdów pod wpływem narkotyków.

Pod takim hasłem wystartowała 25 czerwca 2009 r. ogólnopolska kampania społeczna Krajowego Biura ds. Przeciwdziała Narkomanii. Jej celem jest uświadomienie młodzieży, że prowadzenie samochodu pod wpływem narkotyków może skończyć się tragicznie, i to nie tylko dla kierowcy, ale także dla pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Z badań przeprowadzonych na potrzeby kampanii wynika bowiem, że dla młodych ludzi negatywny wpływ narkotyków na zdolność kierowania pojazdem nie jest tak oczywisty i jednoznaczny, jak w przypadku alkoholu.

 

 

 

Tymczasem w obu sytuacjach kierowcy stwarzają tak samo ogromne niebezpieczeństwo na drogach. Prowadzenie pojazdu pod wpływem narkotyków jest przede wszystkim przestępstwem, jednak w naszej kampanii nie chcemy odwoływać się jedynie do restrykcji. Pragniemy, aby przekaz kampanii trafiał do sfery emocjonalnej młodych ludzi, uświadomił im ryzyko i wzbudził sprzeciw wobec prowadzenia pojazdów pod wpływem narkotyków – mówi Piotr Jabłoński, Dyrektor Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Poprzez nasze działania staramy się informować, że z narkotykami nie ma zabawy, ale jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że jeszcze długo nie uda się ich całkowicie wyeliminować z życia społecznego. Dlatego tym razem staramy się kreować modę na bezpieczną jazdę i bezpieczne powroty z wszelkich imprez młodzieżowych, by młodzi nie ryzykowali podwójnie – biorąc i wsiadając za kierownicę
– dodaje Piotr Jabłoński.

W grupie szczególnie wysokiego ryzyka znajdują się młode osoby, pomiędzy 18 a 25 rokiem życia, często tzw. „świeżo upieczeni” kierowcy, bywalcy dyskotek. Weekendowe wypady do klubu, narkotyki oraz brak wyobraźni za kierownicą kończą się często dla nich tragicznie. Jednak kampania kierowana jest nie tylko do młodych kierowców, ale także  do pasażerów, którzy decydując się na jazdę z kierowcą będącym pod wpływem narkotyków nieświadomie narażają swoje życie i ponoszą moralną współodpowiedzialność za niebezpieczną jazdę – dodaje Piotr Jabłoński. 
Brak wiedzy na temat wpływu środków odurzających na zdolność kierowania pojazdem to główne zagadnienie, z którym zmierzy się kampania. Badania przeprowadzone przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii potwierdzają bowiem, że młodzież tkwi w błędnym przekonaniu, iż prowadzenie samochodu pod ich wpływem jest bezpieczne i legalne. Tymczasem, jak wyjaśnia doktor Wojciech Matusewicz, farmakolog kliniczny - Kierowca na haju nie panuje nad tym, co robi. Odurzenie amfetaminą, marihuaną lub haszyszem jest równie niebezpieczne, jak picie alkoholu. Skutki działania narkotyków są nieprzewidywalne, a osoba pod ich
wpływem - siadając za kierownicą, stanowi śmiertelne zagrożenie. 
Równie ważnym celem kampanii jest także uświadomienie młodym ludziom, że prowadzenie pojazdu po spożyciu narkotyków jest nielegalne i traktowane jako przestępstwo, za które grożą kary zgodnie z Kodeksem Karnym. 
W dniu rozpoczęcia kampanii wystartował także serwis internetowy Rozumwysiada.pl, gdzie będzie można znaleźć więcej informacji na temat wpływu narkotyków na zdolność prowadzenia pojazdów. 
Data startu kampanii „Brałeś? Nie jedź! Po narkotykach rozum wysiada” nie jest przypadkowa i zbiega się z obchodami Międzynarodowego Dnia Zapobiegania Narkomanii, który przypada 26 czerwca. Ogólnopolski projekt obejmie spoty telewizyjne, radiowe, reklamę w prasie, a także akcje specjalne. Za ich kreację oraz pozycjonowanie w mediach odpowiada agencja Martis. Relacje z mediami w ramach akcji prowadzi natomiast agencja PR Partner of Promotion. 
Dodatkowych informacji udziela:

Danuta Muszyńska, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii
danuta.muszynska@kbpn.gov.pl, tel. +48 22 641 15 01 w. 101


 

Joanna Józefiak, Partner of Promotion

j.jozefiak@partnersi.com.pl, tel. +48 22 858 74 58 wew. 60


 

Klaudia Piotrowska, Martis

klaudia.piotrowska@martis.pl, tel. +48 22 544 62 00  

Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii zostało powołane w 1993 r. przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej. Do jego głównych kompetencji należy realizacja zadań z zakresu profilaktyki narkomanii oraz prowadzenie i koordynacja wszelkich działań podejmowanych na rzecz ograniczania popytu na narkotyki.
W strukturze Biura funkcjonuje także Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii
odpowiedzialne m.in. za gromadzenie danych na temat zjawiska narkomanii zgodnie ze standardami rekomendowanymi przez europejskie instytucje oraz monitorowanie realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii. Przedstawiciele Krajowego Biura uczestniczą ponadto w pracach działającej przy Radzie Europejskiej Horyzontalnej Grupy ds. Narkotyków, zajmującej się m.in. opracowaniem Unijnej Strategii Antynarkotykowe.


 


 

 

Pliki do pobrania

  • 145.5 KB
  • 139 KB
Powrót na górę strony